Ordningsregler för Torpgärdsskolan!

Ordningsregler för Torpgärdsskolan Läsåret 2017-2018


Skolan har i uppdrag att medverka till att fostra eleverna till goda samhällsmedborgare. Det är viktigt att få eleverna att förstå att alla omfattas av ordningsreglerna. Här spelar processen med utarbetandet och förankring av ordningsreglerna en viktig roll liksom att eleverna får inflytande över vilka regler som ska gälla. Om en elev inte accepterar en viss regel är det viktigt att förklara innebörden av att de tagits fram i demokratisk ordning. Liksom i samhället i övrigt måste man följa sådana regler oavsett vilken personlig uppfattning man har om dessa.

Reglernas syfte är att skapa arbetsro i skolan. Ordningsreglerna är ett verktyg för personalen och också en vägledning för elever. De handlar om hur vi vill att barn och vuxna ska bete sig mot varandra. Reglerna omfattar situationer både i och utanför klassrummet.

Alla elever ska informeras om att reglerna finns, vad de innebär och vilka konsekvenserna blir om de inte följs. Kollektiv bestraffning av elever är förbjudet. Alla vuxna är skyldiga att ingripa.

Reglerna ska gås igenom i alla klasser i början av varje termin.

Skolans regler gäller under hela verksamhetstiden 06.00-18.00.

Trygghet och lärande skolmiljö

• Jag är vänlig och trevlig mot alla, dvs behandlar andra så som jag själv vill bli behandlad.
Jag hälsar på alla jag möter.
Jag bjuder in den som är ensam att vara med i leken.
Jag har ett trevligt bemötande mot alla.

 • Jag respekterar skolans policy om nolltolerans gällande svordomar och kränkande uttryck.
Jag använder ett vårdat språk både verbalt och med kroppsspråk.
Jag använder inte ord och gester som kan tolkas negativt av andra.
Jag använder inte svordomar eller andra kränkande uttryck – NOLLTOLERANS.
Jag respekterar att alla människor har rätt att bestämma över sin kropp och sätta sina gränser.

 Jag tar ansvar för det jag gör och säger.
Jag pratar inte illa om andra men om något hänt berättar jag för en vuxen.
Jag går till en vuxen och ber om hjälp om jag gjort något som känns fel.
Jag säger förlåt när jag gjort någon ledsen på ett eller annat sätt.
Jag kommer i tid till lektionerna. Jag upphör när någon säger sluta/stopp.

 • Jag uppträder på ett lugnt och respektfullt sätt.
Jag bidrar till arbetsro genom att hålla låg ljudnivå.
Jag går lugnt inomhus.
Jag trängs inte.
Jag har ett bra bordsskick.

• Jag stannar inom skolans område under skol- och fritidstid. 

• Jag är rädd om skolans och andras saker.
Jag tar ansvar för läromedel, häften, pennor, sudd, linjaler och annat jag får av skolan.
Jag är rädd om möbler och annan inredning.
Jag låter andras saker vara i fred och rör till exempel inte i andras bänkar, väskor eller fickor.
Jag tar mitt ansvar för att hålla ordning i skolans lokaler och på skolgården.
Jag hänger upp mina kläder på krokarna och ställer upp mina skor på skohyllan.
Jag håller ordning i min bänk, runt min arbetsplats och mina klädhyllor.

 Jag tar ansvar för min dator- och Ipadanvändning.
Jag är rädd om datorer och Ipads, både hård- och mjukvara.
Jag återställer datorn i nomadskåpet efter användning och ser till att den är på laddning.
Jag använder bara dator/Ipad när jag fått pedagogs tillåtelse.
Jag går endast in på sidor som är relevanta för skolarbetet.
Jag följer skolans nätetikett.

• Jag använder mobiltelefon endast vid pedagogs tillåtelse.
Jag har möjlighet att förvara min mobiltelefon inlåst under skoldagen men är medveten om att skolan inte är ersättningsskyldig vid eventuell skada eller förlust.
Jag använder mobiltelefonen efter skoltid när jag lämnat skolans område.

• Jag filmar och fotograferar bara i utbildningssyfte och med ansvarig pedagog och eventuell elevs godkännande.
Jag fotar endast med skolans utrustning.
Jag vet att de foton jag tar på skolan bara får användas på skolan.

 Jag lämnar saker jag är rädd om hemma – skolan ersätter inte förlorade föremål.
Jag tar själv ansvar för det jag tar med till skolan.

• Jag visar hänsyn till dem som har allergier.
Jag tar inte med eller äter nötter på skolan.
Jag använder inga starka dofter.
Jag tar ansvar för att inte föra allergiframkallande ämnen från pälsdjur till skolan via kläder och andra tillhörigheter.

• Jag tar inte med tuggummi, godis eller snacks.

Rast/utomhusmiljö

• Jag är ute på rasterna.
Jag är alltid ute på rasterna.
Jag har kläder efter väder.
Jag vänder mig till rastvärden om jag eller någon annan behöver hjälp.

 Jag parkerar cyklar eller andra färdmedel på anvisad plats under skol- och fritidstid.
Jag parkerar cykel/kickbike och andra färdmedel vid cykelställen och rör dem inte förrän jag går hem.
Jag rör aldrig andras färdmedel och håller inte till vid cykelparkeringen så länge verksamhet pågår. Jag cyklar/kickar inte på skolans område så länge någon verksamhet pågår.

• Jag respekterar reglerna kring snöbollskastning.
Jag kastar snöbollar när skylten om snöbollskastning är uppsatt i personalingången.
Jag kastar snöbollar på anvisad plats.

Farliga föremål

 Jag lämnar farliga föremål hemma.
De är förbjudna.
Farliga föremål omhändertas alltid och anmäls eventuellt till sociala myndigheter och/eller polis.

Disciplinära och andra särskilda åtgärder
Åtgärderna kan trappas upp beroende på om förseelsen upprepas och hur allvarlig situationen är –
• utvisning
• kvarsittning
• utredning
• skriftlig varning
• tillfällig omplacering inom skolan
• tillfällig omplacering vid annan skolenhet
• avstängning
• omhändertagande av föremål

Polisanmäla?

Det finns ingen laglig skyldighet för skolan att polisanmäla en elev som har begått ett brott.

I allvarliga situationer kan det bli aktuellt att tillkalla eller rådfråga polisen och åklagarmyndigheten samt att göra en polisanmälan och en orosanmälan till socialförvaltningen.

Kerstin Österlind
Rektor vid Torpgärdsskolan

Inför vecka 24

Hej på er alla glada föräldrar! Under veckan som har varit har vi försökt avsluta och göra klart arbeten. Eleverna får ingen läxa med sig...